Vietnam en Cambodja - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Judith Buma - WaarBenJij.nu Vietnam en Cambodja - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Judith Buma - WaarBenJij.nu

Vietnam en Cambodja

Door: Judith Buma

Blijf op de hoogte en volg Judith

15 April 2009 | Thailand, Bangkok

Hallo mensjes!!

Nou ben weer terug in Bangkok hoor! Hele reis om de wereld gemaakt, in 3 weken tijd Laos, Vietnam en Cambodja.
Toen we eindelaak na zoveel reizen in Vietnam waren aangekomen, zijn we zo ongeveer uit de bus gesleurd door 10 verschillende Vietnamezen, nou ik dacht als dit de voorbode wordt voor Vietnam dan wordt het nog leuk! Echt verschrikkelijk zaten aan ons te trekken en te doen, niet normaal. Hou sowiezo niet zo van als er zoveel aan ons wordt gezeten! Maar goed we waren eerst van plan om naar Sappa te gaan, maar aangezien we dan weer eerst een nacht moesten overnachten en we daar wel beetje klaar mee waren zijn we maar direct naar Hanoi gegaan, die bus konden we al een uur later pakken! Sappa moet trouwens wel heel erg mooi zijn, daar leven de mensen nog echt terug in de tijd en heb je veel bergstammen.
Maar goed op weg naar Vietnam, tijdens ons reis tussen de Vietnamesen die ontzettend veel aandacht vragen, maar voor geen meter Engels spreken, maar waren op zich wel heel lief. Wat ons echt opvalt is dat in tegenstelling van de Thaise mensen de Vietnamezen veel brutaler zijn, maar ook spontaner. Alleen beetje jammer dat ze zomaar elke keer spullen van ons pakken zonder te vragen.
Na weer een nacht in de bus in Hanoi aangekomen, mega drukke stad, overal scooters, veel meer dan auto's en echt oppassen geblazen!
Voor mij was het ook weer een hele belevenis om een bank te vinden die mijn pinpas accepteert, Rabobank sucks! Maar wel gelukt gelukkig. Wat hebben we ook al weer gedaan in Hanoi? Eh ohw jah rondgelopen, een broek voor mij proberen te vinden (nou naar een hele zoektocht eindelijk een gevonden, die licht in gewicht is en lang genoeg voor mijn benen), in Halong Bay waar ik de volgende dag heen zou gaan kan het nogal koud zijn en had geen broek mee. We zijn nog naar een marktje geweest, met de Tuk Tuk rond gereden en naar de film geweest! Voor ons was het de laatste avond samen, morgen gingen Tamara en ik ons eigen weg voor een paar dagen dan!
De volgende dag ben ik naar Halong Bay geweest, had een tour geboekt, waarbij je met de boot door het water heen vaart. Ook in deze plek rijsen er bergen uit de zee, daarnaast zouden we ook nog grotten bezoeken. Heb gehoord dat er massa's toeristen tegelijkertijd heen gaan en had ook gehoord van andere toeristen dat je er net zo goed zelf naar het plaatsje heen kan gaan en daar kon boeken. Maar uiteindelijk toch maar in Hanoi al geboekt, omdat het heel goedkoop was en ook wel makkelijk en veilig voor de eerste keer alleen reizen.
's Morgen vroeg opgehaald, was echt een leuke groep met mensen van mijn leeftijd, vooral Canadezen, echt hele aardige mensen! Ook een goed gids trouwens.
Maar goed natuurlijk werd ik weer een andere groep gezet samen met een oudere Canadeze man, die wel heel aardig was trouwens. Nou jah die groep was gemiddeld in de 40! Echt mega gezellig, neej was wel wat minder. Nog wel een meisje uit India leren kennen van mijn leeftijd, maar vond wel jammer. Onze gids was verschrikkelijk slecht, heeft aan mij en de rest wel serieus 10x gevraagd hoeveel nachten ik zou blijven, waar ik zou overnachten. Hij had echt totaal geen overzicht! Opeens moesten we ook allemaal onze paspoort inleveren, nou daar was niemand gecharmeerd van, waren ook toeristen die hun paspoort aan een andere gids moesten geven. Dus waren allemaal bang dat er iets mee zou gebeuren, uiteindelijk wel goedgekomen.
Halong Bay was wel mooi, maar had eigenlijk het zelfde al in Thailand gezien, in de grotten waren we echt met 100 mensen tegelijkertijd, en op de zee volgens mij ook wel met 20 boten, een commerciele bende!
De volgende dag bus gepakt naar Hoi an waar ik Tamara weer ben tegengekomen, daar vooral beetje gekeken om kleren te laten maken, want is daar supergoedkoop! Maar uiteindelijk toch maar niet gedaan, wat een hele prestatie is voor mij!
Beetje stadje verkent, over marktjes heen gelopen. Hadden ook een folder gekregen van een kroegje met gratis rum en cola zuipen een uur lang, dus daar wilden we wel heen! Hele reis om de wereld om daar te komen, op een gegeven moment moesten we ook door de markt heen die al lang was afgesloten! We hoorden overal ratten boven ons lopen en andere beesten, daarnaast ook iets van 20 kakkerlakken tegelijkertijd op de weg, zo ranzig! Nou de bar was niet zoveel aan dus vroeg naar huis gegaan.
De volgende dag fiets gehuurt en naar het strand gegaan, nou echt super eng! Had even een poging gewaagd om te zwemmen, nou wat een stroming nog nooit meegemaakt! Stond met de voeten op de grond, maar werd gewoon zo meegesleurd! Vijf meter in de zee en duurde vet lang om terug te komen. Vergeet ook niet meer in Bulgarije he An, aaf, Martin, Esther en JC weet niet of we allemaal in de zee waren, hoe lang het koste om weer terug te komen, nou dit was nog 2x zo erg! Dus ik er snel uit, rustig boekje lezen, opeens hoorde ik allemaal geschreeuw om me heen!
Werden 2 lokale mensen uit de zee gesleurd, allebei dus bijna verdronken! Werden door toeristen geholpen, een was volgens mij bijna in coma en de andere helemaal onderkoeld, was geen ambulance of wat dan ook. Echt super eng, denk dat ze het allebei wel gered hebben gelukkig
Maar mensen kijk echt altijd uit met de zee, zo verradelijk!
De volgende zijn Tamara en ik weer apart gegaan, ik naar Dalat in de bergen en Tamara direct door naar het zuiden.
In Dalat was bijna geen toerist te bekennen, gelukkig was nog een Engelse jongen die alleen reiste dus wel veel mee opgetrokken. De weg vinden was echt vet moeilijk en elke keer als we wat zochten, konden we het niet of met moeite vinden. Accommodatie, restaurant, reisbureau. Ik wilde daar heel graag out door activities doen, maar kon bijna geen reisbureau vinden die dat deed. Uiteindelijk één maar dan moest ik op een gegeven ergens 25 m naar beneden jumpen in het water. Nou daar heb ik voor bedankt, uiteindelijk via een hotel maar iets geboekt, wat bijna niet kon omdat zo weinig toeristen waren.
Daar zou ik dus eerst in een kabelbaan, naar een waterval en nog olifant rijden. Opzich wel leuk, maar goed was snip verkouden en voelde me niet lekker die dag!
Natuurlijk zat ik weer in een oude groep met saaie mensen, tref het elke keer, die ook bijna geen Engels spraken. Maar goed de kabelbaan was wel grappig, maar de waterval en olifant rijden stelde helemaal niks voor. Vijf minuten op een olifant zelfde rondje, waterval was errrug klein! Maar goed de tour was niet erg duur, dus opzich..
Maar goed aangezien er zo weinig toeristen waren die zich hadden aangemeld, hadden ze alle tours samengevoegd. Dus 's middags hadden we een heel leuk cultureel programma ahumm. Naar een of andere paleis, winkel met servies en schilderen, een of andere rot park met beeldjes! Vreselijk zat de secondes te tellen!
Maar ook weer overleefd, de volgende dag op naar Saigon! 's avonds opstap geweest, kwam weer de Engelse jongen tegen en wel gezellig gehad met wat Vietnamezen! Om drie uur met hun door de straat heen lopen en jahoor, iehhww 2 vreselijk grote ratten zag ik rondlopen! Ik schreeuwen, nou moest ik ook nog naar mijn kamer. Verrotte plek, maar heel goedkoop en daar kon ik alleen komen via een zijstraatje en jahoor weer een rat, die ergens onder door vloog, vervolgens weer een rat 2 meter voor mij! Echt de volgende nacht durfde ik niet meer weg. Wat een vieze beesten.
Ohw zal even wat over mijn accommodatie vertellen, dat was dus bij mensen thuis. En die mensen, echt vet zielig woonden gewoon met z'n vieren of vijfen op 4 m2! En de kamer die ze dus hadden verhuurde ze dus. Dit betekende dus dat ik midden in de nacht over hun heen moest lopen om bij mijn kamer te komen. Echt heel zielig, heb hun dus ook maar wat extra gegeven toen ik weg ging!
Volgende dag wilde ik graag de Chi Chi tunnels bekijken wat is overgebleven van de Vietnamese oorlog. Vind echt heel interessant wat er gebeurt, zijn zoveel Vietnamese vrouwen meegedaan aan de oorlog. In iedergeval dat zijn tunnels die ze gegraven hebben net breed genoeg voor hun zelf! Daarmee hebben ze het ook gewonnen van de Amerikanen. Ben er nu meer in het verdiepen, het is ook nog maar 35 jaar geleden dat deze oorlog voorbij is!
Was jammer genoeg te laat voor een tour en daarom moest ik er alleen heen! Wat een reis, meer dan 2 uur onderweg. Maar was echt de moeite waard, had een prive gids en kon me veel vertellen. Claustrofobisch als ik ben moest ik ook in de tunnels (speciaal voor toeristen groter gemaakt), in die tunnels waren zoveel vleermuizen en heb nog nooit zoveel gezweet in zo korte tijd!
Maar echt super gaaf, 's avonds had ik weer afgesproken met een Vietnamees meisje, maar durfde niet weg door de ratten haha..

Dag erna van Saigon Vietnam naar Cambodja, einde van mijn reis kwam in zicht! Hier had ik ook weer met Tamara afgesproken. Vind Cambodja ook echt een super mooi land en super vriendelijk mensen! Anyways hier hebben we 's avonds oud en nieuw gevierd, wat vier dagen wordt gevierd in Thailand, Laos en Combadja. Super mooi feestje en heel veel leuke mensen leren kennen!
We zijn in een keer door gegeaan om de Zeven Wereld Wonderen te bekijken, dit zijn de tempels van Angkor Wat. We wilden daar bij zonsopgang zijn, nou ik vond het echt geweldig, zo mooi!!
Foto's kom er aan.

Nou vandaag weer terug naar Bangkok, wat een kut dag vandaag. Alles ging mis wat er mis kon gaan. Aangezien we al drie keer weer heen en terug naar Thailand zijn gegaan was ik beetje bang dat we er niet meer inkwamen. Nou begon al bij de grens overgang bij het eten, wilden onze dollars nog snel even kwijt. Was prima konden betalen met dollars. Dus ik afrekenen met vijf dollar, zat er een innie minnie scheurtje in. Nou dat is gewoon overal geldig als betaal middel. Nee hoor wilden ze niet aannemen, nou ik dacht moet niet gekker worden. Stonden ze er met 10 mensen omheen.
Heb gezegt dat het enige was wat ik had en anders maar niet loop ik wel weg! Nou naar veel gezeik namen ze het wel aan, maar kreeg ik niet al mijn wisselgeld terug! Nou ben zo kwaad geworden daar, nog wel beetje ingehouden aangezien we bij grens overgang waren, uit eindelijk maar weggelopen helemaal klaar met die lui!
Vervolgens in de rij voor controle, vet lange rij. Opeens ging er een of ander raar mens voor mij staan zo maar voordringen. Ik helemaal saggereinig haar maar even verteld dat ik voor haar stond, nou zij mokkend vervolens weer achter mij staan. Daarna, de volgende van de zelfde groep ook voordringen en dan aan de kant van Tamara, weer heel duidelijk gezegt achter ons blijven. Toen ging er opeens een tweede rij open en jahoor ging dat ene mens van de eerste keer zomaar voorbij om die rij te staan. Zo asociaal dus ik gelijk iemand bijgehaald en moest ze weer aansluiten. Vervolgens wilde een andere tang dat ook nog doen.
Wij stonden al een half uur in de rij, snap echt niet sommige mensen hebben geen fatsoen!
Nou Tamara door heen en ik aan de buurt en je raad het al! Mijn paspoort klopte niet, had geen stempel gekregen dat ik Thailand ben uitgegaan, heb jah verteld over die vorige keer bij Laos grens overgang dat we weer terug zijn gegaan en bij een andere proberen. Nou die keer ben ik er dus weer terug langs gegaan en hebben ze vergeten te stempelen! Dit was ook bijna gebeurt in Vietnam, vroeg ik of het klaar was, ja zeiden ze vervolgens liep ik weg vijf minuten later iemand achter mij na.
Afijn grens overgang Cambodja Thailand, gelijk iemand erbij en weg was iemand met mijn paspoort. Werd mij niks verteld van wat er zou gebeuren, hoe het werd gecontroleerd. Heb daar in totaal meer dan een half uur gestaan, in totale zenuwen zag helemaal voor me dat ik niet meer het land uit kan. Vervolgens kwam ze weer terug met allemaal kopien, zegt geen woord tegen mij, gaat weer overleggen, loopt vervolgens weer weg. Wordt echt niks tegen mij gezegt.
Toen had ik het niet meer, tranen rolde over mijn ogen, dus kwamen wel lieve Nederlanders naar me toe om me gerust te stellen. Dacht ook dat de hele bus op mij moest wachten. Nou uiteindelijk kwam ze dus weer terug en was het gelukkig in orde!! Zo opgelucht. Vervolgens loop ik weg bij de grensovergang en jahoor daar gaat Judith, opstapje niet gezien door alle zenuwen, op haar bek voor de hele rij mensen!
Kleine schaafwond, viel mee! Bus naar Bangkok was nog steeds niet gearriveerd, dus mazzel!
Nou dit was weer mijn avontuur, in Bangkok aangekomen zijn ze nog steeds nieuw jaar aant vieren, dit betekent water gevechten samen met poeder. Dus ik was natuurlijk weer de lul en een hele plens water over me heen gekregen, vervolgens kreeg ik net rauwe kip voorgeschoteld in een restaurant. Ben benieuwd of ik ziek wordt! Jaah super leuke dag, maar allemaal goed gekomen!
Als ze het vliegveld ook nog even open houden tot morgen ben ik helemaal blij!
Sorry voor mijn lange verhaal, maar weer veelste veel beleefd!
Morgen op naar Bali, echt zin in!!!!

Liefs Judith

  • 15 April 2009 - 15:46

    Tessa:

    Hey!

    Erg leuk om te lezen en super herkenbaar allemaal! Halong bay vond ik zelf wel prachtig, maar zoiets hadden wij nog helemaal niet gezien in Thailand. De grotten was inderdaad in een lange rij mensen achter elkaar de grot doorsjouwen. Een beetje te touristisch geworden.
    In Halong Bay moesten wij toen we de boot opgingen ook ineens onze paspoorten inleveren. We zouden ze dezelfde dag terugkrijgen, maar dat was pas na 3 dagen toen we de boot weer afgingen. Dat was eigenlijk de enige keer dat ik me echt druk maakte. Het is daar zo chaotisch. Het duurde uren voordat we op de goede plek, de goede boot en de goede overnachtingsplek waren! Maar wel erg mooi.
    De chu chi tunnels vond ik zelf erg indrukwekkend. Ineens gaat al die geschiedenis leven! Onvoorstelbaar hoe die mensen de Amerikanen te slim af waren. Heb je die rubberen slippers gezien? Waarmee ze op het land werkten? Geniaal! Ik kwam zelf nauwelijks door de tunnels heen die al groter waren gemaakt, kun je nagaan hoe dat voor die Amerikanen was terwijl zij munitie, geweren en een uniform aanhadden! Ik ga stoppen, maar word weer helemaal enthousiast van je verhaal. Veel plezier!

  • 15 April 2009 - 17:59

    Joons:

    ey juud
    whah echt geweldig om je verhalen te lezen hoor
    echt super gaaf wat je allemaal meemaakt
    beetje jammer van je rattenfobie :)
    kus en kus van jesse

  • 15 April 2009 - 18:02

    Judith Huijser:

    och och och, heb je wel es ja dat 't allemaal ff tegen zit. Maar wel genoten van Vietnam? Heb je uiteindelijk ook een voorkeur, Laos,Cambodia of Vietnam?
    Nou ik wens je een hele fijne vlucht naar Bali & super veel plezier op dat prachtige eiland met de mooie&leuke mensjes hihi.

  • 16 April 2009 - 17:04

    Blanche:

    Hahahaha, dat struikelen ook :D Zie het helemaal voor me! Ooh mooi...

    Maar wel klote dat je zoveel pecht hebt gehad! Hoop dat je tijd in Bali wat relaxter wordt, zonder al dat gezeur!;)

    Dikke kus

  • 16 April 2009 - 19:43

    Papa:

    Heel herkenbaar allemaal.
    Inderdaad Halong Bay en die rotsen boven Phuket lijken inderdaad veel op elkaar. Je hebt weer veel gezien en veel beleeft. Nu op naar Bali,veel plezier en pas goed op jezelf.

    Zoentje papa

  • 19 April 2009 - 10:54

    Lyanne En Marley:

    Juudje!!

    Even een berichtje vanuit het altijd bruidende Grunn! Wat weer een topverhaal! Ongelofelijk...jij maakt wat mee! Wat een ellende met je paspoort en alles...my god!
    Snap dat je je dan even goed ellendig voelt..:(
    Wij hebben gister een party gehad in jawel...DE DOOS!!
    Het was net alsof je erbij was! haha
    Jouw stamkroegje!
    Chick, pas op jezelf!

    Dikke x Lyanne en Marley

    ps: Je weet niet wat je ziet als je je oude vertrouwde huisje terugziet! Metamorfose ten top! :) xxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Juli 2009

Terug naar huis!!

17 Juni 2009

Java!

20 Mei 2009

Bali

20 April 2009

Bali!!

15 April 2009

Vietnam en Cambodja
Judith

Actief sinds 24 Dec. 2008
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 34725

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Estudiar Espanol!!

15 Oktober 2009 - 01 April 2010

Stage in Suriname

30 Januari 2009 - 03 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: