Mi vida en Cartagena! - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Judith Buma - WaarBenJij.nu Mi vida en Cartagena! - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Judith Buma - WaarBenJij.nu

Mi vida en Cartagena!

Door: Judith Buma

Blijf op de hoogte en volg Judith

28 Februari 2014 | Colombia, Cartagena

Na 2 weken Cartagena is het wel weer tijd voor een reisverslag dacht ik zo....

Cartagena is een super mooie stad in het noorden van Colombia. Daarnaast is het ook nog eens gelegen aan het strand. Sommige wijken hebben allemaal gekleurde huisjes, wat me erg doet denken aan Curacao. Zonder dat ik buiten Bogota om de andere steden van Colombia heb bezocht, zou Cartagena de enige stad in Colombia kunnen zijn waar ik wel zou willen wonen! Voor de duidelijkheid niet dat ik het van plan ben..
Sterker zelfs, de planning was om 4 weken hier te blijven, maar dit kort ik in naar 2 weken.. Later meer hier over...

De eerste nacht heb ik geslapen in het Media Luna Hostel op aanraden van een Colombiaans meisje in de bus die zelf in het zuiden van Colombia woont (Cali). Dit bleek de grootste party hostel 'ever' te zijn. Aan deuren doen ze niet, licht wordt om de haverklap aangedaan, iedereen loopt in en uit.. Kortom slapen is er niet bij... Als je niet van feesten houd, is dit niet de plek.. Ik houd van feesten, maar ook van slapen haha. Een nacht was genoeg voor mij.. Op het zelfde moment dat ik aankwam, was er ook net een Duits meisje aangekomen. Met haar heb ik de eerste helft van de week veel opgetrokken.

Media Luna hostel was voor een nacht, aangezien ik vanaf de maandag voor een week in een gastfamilie zou verblijven. In eerste instantie wilde ik dit 4 weken doen, maar vlak voor mijn aankomst bedacht dat ik het misschien beter eerst een week kon proberen. Aangezien het en duur is en daarnaast ook de kans groot zou zijn dat ik buiten het centrum zou verblijven. En dus dure taxi ritjes.

Dit was ook helaas het geval. Mijn gastfamilie bestond uit een gepensioneerde weduwe (vrouw). Een super lieve vrouw, maar erg op zich zelf.. In de gehele week heb ik geen familie of vrienden gezien.. Ze heeft wel kinderen, maar een daarvan woont in Bogota en de ander ben ik helaas vergeten. Ik had me ingesteld op het feit dat ze misschien geen dingen zou laten zien, maar had het wel leuk gevonden..

Gelukkig had ik ook nog super lieve buren! 2 broers en de moeder wonen samen in een huis. Bij hun ben ik de eerste week in Cartagena super veel over de vloer geweest (ook om mijn Spaans te oefenen :) ) Een van de broers sprak ook Engels en dat was enorm fijn. Als ik iets niet begreep kon hij het voor mij vertalen.. Een van de broers heeft een eigen catering bedrijf en houd enorm van koken.. Dus mega veel dingetjes kunnen proeven..

Het zou 'Judith' ook niet zijn als ze weer gekke dingen zou beleven...
In het begin van de week, geloof op dinsdag, was ik uitgeweest. Rond een uur twee/ half 3 kwam ik terug. Van mijn gastmoeder had ik sleutels gekregen, die ik nog wel bij me had gelukkig.. Het begon al met het taxi ritje.. Blijkbaar is het voor veel taxi chauffeurs een onmogelijke opgave om het huis te vinden. De meeste taxi chauffeurs zijn mega aardig, maar nu zat ik bij een broekie in de taxi. Na 10 rondjes niet het huis gevonden te hebben, dropte hij me in een andere taxi.. Deze vond het huis gelukkig wel. Helaas had ik op dat moment alleen maar groot geld bij me. Normaal gesproken zorg ik er wel voor dat ik gepast kan betalen (geen zin om geen geld terug te krijgen). Maar deze x dus niet. Ik was moe, dus in eerste instantie gaf ik hem 50.000 peso (omgerekend 25 euro) Toen bedacht ik dat ik ook nog 20.000 peso had en dat misschien beter had kunnen geven. Dom ik gaf dus ook die 20.000 en hij gaf me dus niet gelijk die 50.000 terug... We hadden al een prijs van 6.000 afgeproken.. Toen gaf hij me uiteindelijk wel die 50.000 terug, maar niet 14.000, ipv daarvan 2000. In mijn beste Spaans probeerde ik uit te leggen dat dit niet de bedoeling was.. De meneer weigerde mij meer geld terug te geven.. Ik dacht ik kan enorme stampei gaan maken, maar misschien is het niet zo handig midden in de nacht, alleen op straat.. Dus ben ik maar weggegaan.. Dat is niet het einde van het verhaal helaas..

Toen ik bij de deur van het huis was aangekomen, probeerde ik met de 3 sleutels binnen te komen. Maar je raad het waarschijnlijk al, dit lukte niet. Na een half uur geprobeerd te hebben en 10x op de bel gedrukt te hebben, dacht ik en nu? Om midden in de nacht een taxi te pakken naar een hostel zag ik ook niet zo zitten.. dus besloot ik maar om op het matje voor de deur te gaan slapen.. Tegelijkertijd moest ik ook nog ontzettend nodig naar de wc. Maar was er niet echt een plek waar ik dat kon doen..
1,5 uur later was ik alweer wakker en had ik nog vele uren te gaan voordat Clara wakker zou worden. Ik besloot toch nog maar een x te proberen, wonder boven wonder ging de deur nu wel open en was ik zo blij om eindelijk weer naar de wc te kunnen en in een fijn bed te slapen! Uiteindelijk bleek het zo te zijn dat ik met een sleutel beide sloten kon open maken.

Einde van de gekke verhalen, neeej. De volgende dag was er een feest in je raadt het al 'Media Luna Hostel'... Daar kwam ik achter dat ik het adres van Clara's huis kwijt was. Zonder adres, na 2 nachten was het onmogelijk voor mij om samen met de taxi chauffeur het huis te vinden. Dus een extra nachtje zonder slapen in het Media Luna Hostel doorgebracht!

Over Babel school heb ik trouwens nog niet zoveel verteld. De school waar ik Spaanse lessen volg. Een klein schooltje met weinig studentes op het moment dat ik er was. Op elk moment kan iemand instromen, de kans is groot dus dat er veel herhaling optreed. Dat is voor mij dus ook de reden dat ik nu 2 weken Spaans volg.. In de 2 weken heb ik wel enorm veel geleerd. Is nu een kwestie van in de praktijk brengen..

Het eerste weekend heb ik in Playa Blanca doorgebracht, een super mooi ydillisch eilandje met wit zand en blauw/groene zee. De eerste nacht ben ik bijna beroofd, aangezien er 2 mannen met zaklantaarsn alle hangmatten gingen uitpluizen.. Gelukkig was ik wakker en had ik mijn tasje met belangrijkste spullen om me heen.. Ik voelde me niet heel veilig 'open in the air'

Aangezien 4x een taxiritje per dag (2x voor school en 2x om s avonds weg te gaan) en ik het ontmoeten van mensen in een hostel erg miste. Heb ik de tweede week doorgebracht in een hostel.. Uiteindelijk ben ik het hostel terecht gekomen waar een Argetijns meisje die ik heb leren kennen op het strand werkt...

Tweede week alleen maar leuke dingen gedaan, onder andere feestjes, verjaardagen (eindelijk koehandel spel gedaan) tot en met een enorm leuk feest in het Media Luna Hostel).

In het begin dacht ik dat ik veel op een plek zou blijven om Spaans te leren, maar na 2 weken mis ik toch het backpacken.. Daarom heb ik besloten dat 2 weken Spaans volgen het even genoeg is. Het is daarnaast erg duur in Colombia en wellicht kan ik in Ecuador of Peru goedkoper les krijgen..

Dit weekend is het Carnaval, het schijnt het grootste Carnaval te zijn na Rio de Janeiro.. Aan de ene kant heb ik er mega veel zin, aan de andere kant zie ik er ook een beetje tegen op. Gelukkig had ik een maand van te voren al een hotel geboekt, jammer genoeg 25 km van Barranquila, maar dat was het enige wat beschikbaar was. Aangezien ik de boeking nog wel kon annuleren, had ik gehoopt om iets beters te vinden. Een Duitse jongen van de school had dit ook gevonden, maar helaas waren we te laat met boeken en was het niet meer beschikbaar! Dus ben benieuwd hoe het reizen van en naar Barranquila tijdens carnaval gaat zijn!

Maar daar lezen jullie vast meer over de volgende keer!

Besos!

  • 01 Maart 2014 - 12:20

    Aafke:

    Avonturen zoals alleen judith ze kan beleven ha hageniet ervan en vergeet niet je huiswerk te doen!

  • 01 Maart 2014 - 22:46

    Margriet:

    Buma's on tour net te djoer!

  • 02 Maart 2014 - 11:26

    Martine :

    Haha Go Judith! Super leuk om je verhalen te lezen! Xx

  • 02 Maart 2014 - 12:55

    Tessa:

    Wat een belevenissen! Veel plezier met Carnaval!

  • 03 Maart 2014 - 19:17

    Mattie Van Der Vegt Buma:

    Zo dit is al weer een heel avontuur, en een prachtig verhaal, maar wel echt gebeurd.
    Ik kijk alweer uit naar je carnaval verhaal,ga je verkleed ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 24 Dec. 2008
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 34722

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Estudiar Espanol!!

15 Oktober 2009 - 01 April 2010

Stage in Suriname

30 Januari 2009 - 03 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: