2 weken banos! - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Judith Buma - WaarBenJij.nu 2 weken banos! - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Judith Buma - WaarBenJij.nu

2 weken banos!

Blijf op de hoogte en volg Judith

11 April 2014 | Ecuador, Baños

Zoals beloofd mijn reisverhaal betreft Banos. Maandag was ik aangekomen met de Japans/Amerikaanse meiden uit New York. Een dag later dan gepland, want wilde eigenlijk maandag al beginnen met de lessen.. Mijn lonely planet als aanslagwerk gebruikt om een taalschool te vinden.

Volgens de lonely planet zijn de scholen gevestigd in dezelfde buurt. In het begin had ik 2 scholen opgezocht, maar wilde sowieso nog één bezoeken, die goed aangeschreven stond.. Ik maar zoeken en zoeken en aan iedereen vragen, maar kon het niet vinden. Blijkbaar verhuisd naar een ander adres.. Toen besloot ik maar om de plaatselijke bibliotheek te bezoeken, althans zo werd het genoemd. Daar stuitte ik op 2 vrijwilligers.. Bethel uit Amerika vertelde mij heel enthousiast over dat ze vrijwilliger is bij deze organisatie.. En dat deze organisatie zich op het organiseren van activiteiten voor Ecuadoriaanse kinderen vanaf 6 tot en met ongeveer 12 jaar.

Voordat ik 3 maanden naar Zuid Amerika zou gaan, wilde ik heel graag vrijwilligerswerk doen, maar omdat de meeste organisaties verplicht 3 maanden vragen, had ik dit maar uit mijn hoofd gezet. Bethel vertelde mij dat ze liever hebben dat vrijwilligers langer blijven, maar dat 2 weken waarschijnlijk wel mogelijk was. Als ik de volgende dag om 14.00 terug zou komen, kon ik met de directeur praten. Verder raadde ze mij ook nog een andere taalschool aan, vlak om de hoek.
Daar ben ik eerst naar toe gegaan, genaamd: ‚Mayra’s school‘ . Mayra zelf was aanwezig en vertelde mij over de school. Ik had gelijk een goed gevoel bij deze school, daarnaast zag ik heel veel foto’s uit NL. Dat was voor mij ook een pre haha.. Uiteindelijk besloot ik om bij haar les te volgen. Prive les, super goedkoop in vergelijking met Colombia. 7 dollar priveles per uur, Colombia was zeker 2x zo duur.

Die avond ben ik met de meiden uit New York en een meid uit Honk Kong naar een hot spring geweest! Het is een sauna met alleen maar zwembaden, van koud tot heel heet. In tegenstelling tot NL is badkleding hier verplicht! Erg grappig om te zien, jong tot oud, locaal en toeristen opgepropt in de verschillende baden. Het uitzicht op de waterval was in ieder geval fantastisch!

De volgende dag ben ik met Carol gaan praten van de bibliotheek. Ongeveer 40 jaar, oorspronkelijk uit de U.K. Toen ik binnen kwam lopen, waren ze net toevallig bezig met de vergadering, wat elke dag om 14.00 wordt gehouden om de activiteiten te bespreken.
Na een bespreking en een rondleiding vertelde Carol mij, dat het mogelijk was om 2 weken te blijven, mits ik wel in de accommodatie zou verblijven die 2 weken. Voor 120 dollar had ik 2 weken een prive kamer, dus dat wilde ik wel! Super gaaf dat ik in de ochtend spaanse les kan combineren met vrijwilligerswerk in de middag! Beter kan eigenlijk niet.

Toen ik die 2 weken begon, bestond het team uit Bethel (22, U.S.) Steve (ongeveer 62 U.S.) Tie (26 jaar Canada), Daisy en Sophie (28 jaar U.S.) en Micheal (Oostenrijk, 28), die de volgende dag zou vertrekken. Een grote groep dus! Het komt namelijk ook wel eens voor dat er helemaal geen vrijwilligers zijn of iemand alleen is!

Aangezien het 2 weken geleden is, moet ik even goed graven wat we allemaal gedaan hebben.. Elke dag vanaf 15.30 ga je een uur lezen (in t spaans) met de kinderen.. Vervolgens doe je een activiteit. In de eerste week kan ik me herinneren dat we een uur in Banos hebben bezocht om te verfen en een dag later hebben we onze handprints met verf op gedrukt. Daarnaast hebben we ook een knutsel activiteit gedaan. De kinderen zijn over het algemeen heel lief en vol energie.. Helaas ook deze kinderen zijn tamelijk verwend, als ze de activiteit niet leuk vinden, lopen ze gewoon weg.. Aangezien alles vrijwillig, mag dit ook!

Vrijdagavond hadden we een verkleed feest bij Amerikanen thuis in Banos, 3 meiden huren een appartement in Banos. Categorie kunstenaars, maar super aardig! Ook zaterdag stond er wat in de planning. Dag van de theater. Dit betekende voor mij meedoen in een optocht met wederom verkleedkleren, veel muziek en theater. Super gaaf om mee te maken. Daarnaast was er een theatervoorstelling en heb ik een echte Ecuadoriaanse ceremonie meegemaakt. Wat ook veel andere EXPATS nog niet hadden meegemaakt. Ter afsluiting een barbeque! Met overheeerlijke brownies!

De week er op stonden er super leuke activiteiten voor de kinderen in de planning, onder andere yoga les en koken! Helaas hadden Steve en Bethel die vrijdag ervoor een behoorlijke argument, wat uitmondde in ruzie.. Bethel had dat weekend al Quito gepland.. Toen zij maandag terug kwam had ze helaas besloten, om nog maar een dag te blijven en haar verblijf te staken. Erg jammer want kon het erg goed vinden met haar..

Heel gek vind ik het niet om ruzie met Steve te krijgen.. Een bijzondere man is het, heel erg aanwezig en over de top Amerikaans. Vind alles geweldig, ook als het helemaal niet fantastisch is.. Rustig wakker worden is er niet bij.. Als ik op mijn dooie gemak s ochtends wat yoghurt wil gaan eten, is rustig niet het goede woord. Steve is 24 uur per dag aan het knutselen, met van alles en nog wat.. Hij heeft trouwens wel oorbellen voor me gemaakt van Colombiaanse munten. Wat hij trouwens de meest fantastische munten vond die hij ooit heeft gezien. Verder nog even over mijn team, Daisy en Sophie een stel uit U.K., super aardig, maar helaas wel erg op hun zelf. De meeste tijd en gepartied in Banos heb ik met Tie gedaan. Een jongen uit Canada, die er voor heeft gekozen om nooit een baan te hebben. Af en toe doet hij wat kunstprojecten en verdient daar geld mee. Niet genoeg.., zo is het dus voorgekomen dat hij 3 dag in NL heeft doorgebracht zonder eten.. Raar maar waar.. Hij is verderl een hele goede muzikant en kan goed gitaar spelen..

Oh ja vergeten te vertellen de eerste weekend van zondag hebben we bij Marcolina huis doorgebracht. Een beroemde gids in Banos! Super leuk om zijn huis te bezoeken. Ook daar hebben we wederom gebarbequed. Super gezellig en heel erg bijzonder om bij een local thuis te mogen zijn.. We waren daar met Carol, Steve, Tie en 2 Ecuadoriaanse vrienden van Carol.. Toen wij ons eten op hadden, kwam er nog een groep met vrienden aan. Bijna allemaal gidsen of eigenaars van touroperators in Banos. Iemand vertelde mij dat een, genaamd Henry, NL spreekt. Toen ik met hem NL’s sprak, erg grappig een Ecuadoriaan die goed NL spreekt. Kwam ik er achter dat hij in precies dezelfde straat in Utrecht heeft gewoond, waar ik nu woon. Haverstraat, soms te kleine wereld!

Trouwens als je 2 weken in Banos woont en je een aantal keer uitgaat, dan ken je binnen no time de inwoners van Banos, zo klein is het eigenlijk. Een super gaaf, eerste weekend gehad in Banos in iedergeval.

Aangezien mijn verhaal al weer erg lang wordt! Een verkorte versie van de 2e week. Super leuke activiteiten met de kids gedaan. Aangezien Bethel er niet meer was om alles vanuit het Engels naar het Spaans te vertalen, was ik de aangewezen persoon omdat te doen.. Aangezien mijn Spaans van de vrijwilligers het beste was.. Erg leuk om te doen, mits de kinderen luisteren en dat is soms wel eens een opgave...

Woensdag avond heb ik een lasanga avond georganiseerd. Er was nog zoveel groente over in de koelkast. Iedereen vond het heerlijk en was een enorm gezellig avond! De vrijdagavond gebeurde er iets, wat in Februari ook al was gebeurt.

Banos staat bekend om zijn ‚actieve vulkaan‘ en de vrijdag toen ik er was, was er weer een enorme uitbarsting. Super gaaf om te zien! De wolken werden maar groter en groter.. Iedereen was in rep en roer en de doos met voorzorgsartikelen werd weer van zolder gehaald. Waaronder mondkapjes.. Op een gegeven was het zo enorm groot, dat ik stenen door de lucht zag gaan, wat in werkelijkheid zo groot is als huizen..

Tja de ene na de andere natuurramp is aan de orde van de dag. Begin van de week de Tsunami in Chili en nu de vulkaanuitbarsting.. Uiteindelijk hoefde we niet te evacueren.. De zaterdag had Carol een uitstap georganiseerd naar wederom een locale familie. Deze x werden we opgehaald door een truck.. Met z’n allen staand in de truck.. Eenmaal aangekomen hebben we vooral gerelaxed bij de rivier. Voor het middageten, wat bestond uit verse vis, werd ik opeens erg misselijk. Geen idee of dat nou te maken had met het stappen met de nacht ervoor.. Ik voelde me in ieder geval niet 100%, gelukkig gingen we erna weer naar de bibliotheek.. Toen heb ik maar een paar uur geslapen en daarna voelde ik me weer prima!.. Die avond had ik namelijk afgesproken met een meisje uit Switserland, die ik in de bus naar Quito was tegengekomen en ook een paar dagen in Banos zou verblijven.. Ik was niet van plan om opstap te gaan, maar kwam zoveel bekende tegen, dat ik toch maar ben gebleven.. De volgende dag stond hiking op het programma met Nuria uit Switserland, zo kon de alcohol er weer lekker uit gezweet worden!

Dit was het einde van 2 weken Banos. Enorm blij dat ik er voor gekozen hebt om hier Spaanse les te gaan volgen..
Wat ik ook helemaal ben vergeten te vertellen hoe dat precies ging. De foto’s van Mayra uit NL, kwam omdat ze een NL man ‚had‘ , om wel te verstaan.. Want hij heeft ervoor gekozen om in December weg te gaan en nu is ze alleen achter gebleven met 3 half NL kindjes, die er trouwens heel NL’s uit zien.

In het begin ben ik heel veel bij Mayra over de vloer geweest.. Ik kreeg trouwens les van Emma, ik vond haar lessen erg prettig. Ze sprak niet erg goed Engels, maar ze legde alles super goed uit in t spaans! Ben super blij dat ik bij Mayra school lessen heb gevolgd!

Dit waren de 2 weken in Banos!! Tot het volgende verslag!

Besos!!

Sorry voor mijn typfouten, maar het heeft me 1,5 geduurd om het verhaal op papier te zetten!


  • 11 April 2014 - 08:27

    Jeroen:

    Judith dit klinkt als een hele nuttige en onwijs onvergetelijke ervaring! Vet hoor, ik ben benieuwd naar meer. Wij zijn net weer terug in NL.

  • 11 April 2014 - 15:47

    Martha Lykelema:

    Hoi Judith,
    Wat beleef jij weer spannende en leuke dingen. Lees met plezier al je verhalen. Veel plezier nog en doe je moeder de groeten wanneer ze komt. Lieve groeten van Nico en Martha

  • 11 April 2014 - 16:17

    Henk En Johanna:


    Wat leuke verhalen

    Veel geschiedenis en levens ervaring en spanning

    Geniet er van

  • 20 April 2014 - 18:41

    Fardau:

    Ik heb eindelijk de tijd genomen om je verhaal te lezen! Moet me er altijd even goed op kunnen concentreren, anders lukt het niet! En weet je wat ik dan zo bijzonder vind? Dat die man ook in de haverstraat heeft gewoond! Dat verzin je toch niet??!!
    Ik hoop dat je nog heel veel mooie dingen gaat beleven!!
    Liefs Fardau

    En super bedankt voor je mooie kaartje! Hij is deze week aangekomen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 24 Dec. 2008
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 34721

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Estudiar Espanol!!

15 Oktober 2009 - 01 April 2010

Stage in Suriname

30 Januari 2009 - 03 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: