Laaste 2 weken Ecuador! - Reisverslag uit Lago Agrio, Ecuador van Judith Buma - WaarBenJij.nu Laaste 2 weken Ecuador! - Reisverslag uit Lago Agrio, Ecuador van Judith Buma - WaarBenJij.nu

Laaste 2 weken Ecuador!

Door: Judith Buma

Blijf op de hoogte en volg Judith

22 April 2014 | Ecuador, Lago Agrio

Net terug uit de jungle en een paar uur wachten voordat mijn bus naar Quito vertrekt! Ideaal dus om mijn laatste reisverslag als solo reiziger te typen! Donderdag komt mama namelijk aan in Bogota!

Vanuit Banos ben ik naar Cuenca gereisd! Cuenca is een super mooi stadje in het Zuiden gelegen van Ecuador en een stuk minder druk dan Quito! In Banos had ik de bus genomen, uit eindelijk bleek er een Duitse jongen in de bus te zitten en die wist wel een goed hostel. Over de hostel had ik zelf ook goede verhalen gehoord, wel iets buiten het centrum, maar dan ook van alle gemakken voorzien. Het bleek idd een hele fijne hostel, met warm water (luxe) en een vette tv met allemaal dvd’s. De eerste dag besloot ik om de stad te verkennen. Stiekem vond ik eigenlijk er niet zoveel aan, was helemaal niet in de mood om weer allerlei kerken en gebouwen in en uit te gaan.. Dus ben ik kris kras er door heen gerend en kon niet wachten om me in de pyama te hijsen en Friends dvd’s te gaan bekijken in de hostel. Ik was nooit fan van Friends, maar heb nu een seizoen gezien en ben (opeens) fan! Vreemd… Eind van de middag besloot ik toch om nog wat cultureels te gaan doen en tegenover de hostel is de grootste en meeste bekendste museum van Cuenca. Toegeven, het was erg interessant om meer te zien en lezen over de inheemse cultuur van Ecuador! ‘s Avonds uit eten geweest met een Australisch meisje. Vet lekkere burgers hadden ze daar!

De volgende dag met een Amerikaanse jongen een plek bezocht die ook gebouwd is door de Inca’s. Natuurlijk veeeeel kleiner dan de Inca trail en Peru, maar wel interessant om er in ieder geval iets van te zien. Helaas heb ik geen tijd om Peru en de Inca Trail te bezoeken. Eenmaal daar ontmoette we ook nog een andere backpacker uit Turkije. Het was enorm interessant om haar verhalen te horen over de situatie in Turkije op dit moment en dat velen van haar vrienden niet hebben geslapen tijdens de nieuwe verkiezingen.. Helaas is voor 99% fraude gepleegd tijdens de verkiezingen en dat betekent dat dezelfde leider nog steeds aan de macht is. Ik vind het altijd jammer dat ik de verhalen die ik hoor altijd weer zo snel vergeet. Het komt er in ieder geval op neer, dat het niet heel veilig is op dit moment. Zodra iemand tegen de leider is, is de kans mega groot dat je in de gevangenis komt en gemarteld wordt.. Dan besef je wel weer even dat je blij mag zijn dat je op dit moment in NL woont.. Omdat het totaal niet gebruikelijk is te backpacken in Turkije is haar blog nu ook super populair geworden en is al gevraagd om aan diverse radio en televisie projecten mee te werken. Super interessant dus! Aan het einde van de dag hebben we nog heerlijk ijs met Brownie gegeten. Oh ja ook nog een hoed museum bezocht. Voor de duidelijkheid de ‘Panama hoed’ komt niet uit Panama, maar uit Ecuador! Ook dit verhaal ben ik helaas weer kwijt, maar Amerika heeft hier veel invloed op gehad.. Per hoed doen ze in ieder geval 5 uur over om te maken!

Vanuit Cuenca had ik heel erg behoefte aan zon en strand. Tja het zal misschien wel tegenvallen hoe bruin ik terug kom, want in Ecuador heb ik mega veel regen en kou gehad.. Op naar Montanita dus, op een of andere manier had ik een vreemd voorgevoel dat ik het daar niet zo leuk zou vinden. En dat klopte, Montanita is de party oord waar alle backpackers komen, maar op een of andere is het erg moeilijk om in contact te komen, aangezien er niet echt hostels zijn. Een avond partyen met de barman van een van de populaire discotheken vond ik het wel weer genoeg geweest! Op naar de volgende bestemming, Puerto Lopez! Ook een strandplaats, hier heb ik met 2 Engelse meiden een hotelkamer gedeeld. Twee dagen ben ik hier geweest.. 2e dag eerst mooie stranden bezocht en daarna naar een natuurpark. De Engelse meiden gingen naar een eiland, maar aangezien mijn planning was om naar de Galapagos te gaan wilde ik niet iets soort gelijks doen .. Fout en spijt, aangezien mijn Galapagos tour niet helemaal is gelopen zo als het moest lopen.. Het was best pittig om een ander tour met de stranden en natuurpark zelf te organiseren. Ik kon het heel makkelijk maken en een tuk tuk voor een dag te huren, maar ik zou niet een Buma zijn als ik het ook beter zelf kan organiseren en goedkoper. Dus had ik besloten om alleen naar het strand een tuk tuk te nemen voor 5 dollar. De terug weg zou ik wel kunnen lopen, zag ik.. Halverwege vroeg een auto met een gezin of ik een stuk mee wilde rijden. Ze zagen er erg betrouwbaar uit dus prima. Ook bij de ingang van het park kon ik met iemand die daar werkte meerijden.. Het park was zelf niet super bijzonder, maar was wel een heerlijk bad waar je in kon zwemmen en een mooie viewpoint. Ze hadden vertelde dat het 2 uur duurde om het rond te lopen. In het begin kon ik met een groep meelopen, maar die gingen na een uur al weer terug. Ik wilde het nog wel proberen, maar aangezien er weer geen knooppunten zijn, was ik verstandig en ben ik terug gegaan.. De terug tocht was nog een zware kluif van meer dan een uur.. Toen moest ik nog de bus terug nemen aan de weg. Inmiddels waren er al 4 bussen voorbijgereden, zonder te stoppen. Echt belachelijk, ook een auto met 2 creaps (mannen) die me wel een rit wilden geven (Ik dacht Nee!). Toen er iemand aanbood om voor een klein bedrag met de motor terug te brengen.. Aangezien deze man ook een tijd met een van het personeel had ik gepraat, had ik er wel een goed gevoel bij. Dus was ik gelukkig eindelijk weer in Puerto Lopez! ‘s avonds de bus genomen naar Quito!

Helaas kwamen we veel vroeger aan dan gepland, om vijf uur s ochtends. Niet heel fijn midden in Quito, gelukkig dicht bij de Mariscal gedeelte.. Helaas was het zaterdag nacht en super moeilijk om een hostel te vinden! Gelukkig hielp de taxi chauffeur mee, en na werkelijk waar de 10de eindelijk beet! Laatste bed die er was, maar wel voor een hele vriendelijk prijs van 6 dollar.
De volgende dag tijd om mijn tour voor de Galapagos te boeken in Quito, dacht ik … Helaas had ik al gehoord dat het ook Pasen is in Ecuador.. Dus na 3 verschillende touroperators info te hebben opgevraagd, na de eerste terug te zijn gegaan, bleek het onmogelijk om een vlucht te krijgen in deze periode.. Daar gingen het vooruitzicht van hagelwitte stranden, haaien, tropische andere beestjes in rook opgaan.. Aan de andere kant zag ik wel 1500 dollar besparing en wat ik daar allemaal niet van kan kopen. De Galapagos is namelijk super duur, maar tja iedereen zegt dat het ‘one life time experience’ is, niet getreurd optie 2 was een jungle tour.. Meneer van ‘Biking Dutchman’ (vertelde dat ik gewoon de dag ervoor kon boeken)

Op naar Mindo dus voor 2 dagen! Ik had min of meer een Finse jongen vanuit het hostel al overgehaald om mee te gaan Mindo. Hij ging namelijk wel naar de Galapagos, maar had ook wat dagen er tussen zitten. Aangezien ik nog wat dingen moest regelen en er achter kwam dat 16.00 al de laatste bus zijn, moest ik heel snel de bus nemen.. Aangezien hij een vulkaan aan t bezoeken was de kans groot dat hij het niet zou halen. Ik dus alleen de bus naar Mindo gepakt. Wat mij vermoeden bevestigde is dat er niet zoveel backpackers zouden zijn. Wat ik soms jammer aan Ecuador vind, dat de backpackers op een of andere manier alleen in de echte backpackers oorden zitten, zodra je na iets toe gaat, wat nog steeds een highlight moet zijn, maar iets minder bekend zijn, zijn er vaak maar een handvol toeristen! Geen reizigers te bekennen in de hostels, alles was leeg. Toen ben ik naar de vijfde hostel , uitgeput de kamer maar aangenomen. Ik voelde me voor de eerste keer in mijn reis eenzaam! Niet getreurd, toen ik mijn Facebook opende zag ik dat Ismo de volgende ochtend de eerste bus zou nemen.. Acheraf was Mindo dus super leuk! Super mooie watervallen en je kan er ziplining doen en abseilen. Helaas had ik alleen maar tijd om de watervallen te bezoeken. Daarnaast ook de meest overheerlijke pizza gehad. Mindo is super gaaf en geen idee dat er zo weinig toeristen zijn. Al moet ik wel zeggen dat het nog maar sinds een paar jaar opengesteld is voor publiek!
Vanuit Mindo op de bus terug 3 Duitse zussen ontmoet en met hun heb ik een nacht gepartied in Quito!

Vervolgens de jungle tour, het regelen was weer een enorm gestress.. In het hostel vertelde ze dat ik namelijk ook met een andere organisatie kon gaan en ze had gebeld en er waren nog bustickets voor de nacht en dan zou ik s ochtends aankomen. Toen ik eenmaal de organisatie had gevonden, was het dus weer een gezeik om een ticket te krijgen, wat ze me dus niet hadden verteld bij de ‘Biking Dutchman’, anders had ik wel het eerder geregeld.. De enige oplossing was om zo snel mogelijk naar de bus station te gaan.. Quito is zo enorm groot, dus dat was weer lopen, bus, metro in tussen tijd elke bank geprobeerd om te pinnen.. Dat wilde maar niet lukken.. Gestrest kwam ik aan op t station.. Gelukkig was er een gedeelte met 5 verschillende pinautomaten van verschillende banken. Gelukkig, kwam er eindelijk weer geld uit de pinautomaat! Opluchting, nu nog een busticket. Wat een chaos ivm Pasen, dat er ook nog politie na me toe kwam, dat ik goed om mijn spullen moet passen. In Quito ben ik altijd erg paranoie, aangezien ik al 7 mensen ben tegengekomen, waarbij wat gejat is in Quito.. Erg oppassen geblazen.. Gelukkig was er nog een ticket om 21.00! De jungle tour was een feit..
Snel een verkorte versie, want mijn verhaal is weer enorm lang… Onze groep bestond uit 2 groepen Spanjaarden, Amerikaanse familie, een man uit Canada een Belgisch Koppel met een dochter. Enorm grote groep. Deze dochter Leen loopt tijdelijk stage in Quito, met haar kon ik het enorm goed vinden en ook de moeder was super lief! Zo jammer is het elke keer, als je een paar dagen hebt intensief hebt opgetrokken, je weer afscheid van elkaar neemt en elkaar hoogstwaarschijnlijk nooit meer weer ziet. Aangezien ik niet heel veel tijd heb, heb ik ook niet veel ruimte om mijn schema aan te passen!

In de jungle, in Cuyabeno gelegen in het noord oosten van Ecuador, vooral veel boottochtjes gedaan, gewandeld, gezwommen. Super 4 dagen, weer was erg wisselvallig, maar ook veel zon gehad! Met als slagroom op de kers (hoe was deze uitspraak?), kwam ik mijn badkamer binnengelopen en zag ik dat er een klein kikkertje op mijn wastafel stond. Geen probleem dus… Vervolgens keek iets omhoog en tot mijn grote schrik zag ik een slang aan de binnenkant van de dak hangen! Mijn grootste nachtmerrie, die dus werkelijk werd. Gelijk iedereen er bij, foto’s maken en de gids het vervolgens weg proberen te krijgen. Hij was helaas niet zo heldhaftig, dat hij de slang oppakte.. Vervolgens dus mijn gehele kamer wel 10x gecontroleerd voor naar bed gaan en de klamboe erg strak om mijn bed getrokken.. Wonder boven wonder niet eens heel raar gedroomd en ook nog prima geslapen.. Maar niet heel fijn dus.. Nja dat ook weer meegemaakt.. De Amerikaanse meiden van 11 t/m 16 kregen trouwens ‘home school’ van haar moeder (is dit mogelijk in NL??) Enorme leuke meiden. Nu ben ik dus weer Lago Agrio en wacht ik op de bus naar Quito.

Morgen druk programma, wil nog naar Otavalo voor souvenir shopping, maar eerst een bus ticket regelen. Hopelijk lukt het rechtstreeks naar Bogota, zou super fijn zijn en kan ik nog een dag beetje rustig aan doen, voordat mams komt!!

De volgende reisverslag gaat de laatste zijn, in Colombia. Heb super veel zin om weer naar Colombia te gaan, dit land heeft toch wel echt mijn hart veroverd!!

Besos!

  • 22 April 2014 - 21:48

    Martha:

    Hoi Judith, heb weer erg genoten van je verslag en wil je samen met je moeder een hele fijne reis wensen. Het is wel super leuk dat ze komt en binnenkort horen we snel weer iets van elkaar,lieve groeten van Nico en Martha

  • 23 April 2014 - 12:38

    Jeroen:

    Ha Juud, wat een tocht weer. No worries, you know. Vet hoor, vooral zo'n slang. Welk soort was het volgens de gids? Maak je trouwens genoeg foto's? Veel plezier verder!

  • 23 April 2014 - 13:27

    Aafke:

    hey Juud,

    Klinkt allemaal weer super. Niet te geloven hoe snel de tijd gaat, nog even en je bent alweer bij ons in NL. Nog heeeel veel plezier met mams en geniet van het laatste stukje van de reis. Tot gauw!!!
    O ja... en bedankt voor je lieve kaartje!!
    dikke X

  • 23 April 2014 - 16:21

    Marja Ubels:

    He Judith,

    Ik heb jouw reisverhalen gelezen, wat maak je weer geweldige dingen mee. Zal straks weer wennen zijn in Nederland. Ik wens jou en jouw moeder nog een geweldige vakantie toe.

    Groetjes uit een heel zonnig en warm Bedum.

    Marja

  • 03 Mei 2014 - 22:05

    Heino En Antje.:

    Hoi judith en Lidy,

    Wat prachtige verhalen je maakt weer heel wat mee .
    Wij wensen jullie samen nog een hele fijne vakantie toe.

    Groetjes.


  • 06 Mei 2014 - 23:14

    Mattie Van Der Vegt:

    Heb weer genoten van je reisverslag, knap dat je kon slapen na dat slangenavontuur. ik had geloof ik geen oog dicht gedaan. Nog veel reisplezier met mama.

    Liefs van Mattie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 24 Dec. 2008
Verslag gelezen: 591
Totaal aantal bezoekers 34716

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Estudiar Espanol!!

15 Oktober 2009 - 01 April 2010

Stage in Suriname

30 Januari 2009 - 03 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: