Ecuador!! - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Judith Buma - WaarBenJij.nu Ecuador!! - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Judith Buma - WaarBenJij.nu

Ecuador!!

Blijf op de hoogte en volg Judith

02 April 2014 | Ecuador, Baños

Hier issie dan, het eerste reisverslag vanuit Ecuador! Het heeft een tijdje op zich moeten wachten, maar ik heb vandaag de tijd gevonden om er ēēn te schrijven!

De laatste keer schreef ik vanuit Ecuador dat ik was aangekomen in Otavalo. Otavalo is een plaatsje ten noorden van Quito en ongeveer 2 uur vanuit de grens met Colombia. Otavalo is bekend om zijn markt, waar je de meest kleurrijke kleding, sieraden en dekens kan kopen. Als ik tijd genoeg heb kom ik hier zeker weten terug om vervolgens een koffer te kopen en dit vol te stoppen met kleurrijke aankopen. Hopelijk kan ik dit dan 2 weken bij Guillermo (Colombia Dream Hostel in Bogota) in het hostel laten, zodat ik er niet mee hoef rond te reizen. Verzenden is namelijk onbetaalbaar, tot 5 kilo betaal je 120 dollar!

Voordat ik helemaal afdwaal, vertel ik wat meer over mijn eerste dagen in Ecuador. De eerste paar dagen moest ik wel even wennen in Ecuador. In Otavalo waren niet zoveel toeristen zoals ik had verwacht en het idee dat ik in een ander land was dan Colombia voelde raar aan. In ieder geval mijn eerste dag dat ik aankwam, was ik opzoek naar een hostel.. Halverwege mijn zoektocht wees een vriendelijke local die erg goed Engels sprak op een hostel. Dus ben ik met hem mee gelopen. Dit hostel was enorm goedkoop (5 dollar). Uiteindelijk bleken er meer locals te wonen dan toeristen er te slapen.

Nadat ik de vorige reisverhaal op waarbenjij.nu had afgemaakt, ging ik terug naar het hostel. Helaas had ik niet gekeken in welk hostel ik nou eigenlijk sliep of hoe ik precies moest lopen. Je raad het waarschijnlijk al, toen ik het donker terug moest lopen, had ik geen idee meer waar het nou precies was. Wat ik wel wist dat het bij een van de zijstraten moest zijn van de plein. Toen ik na een kwartier dwalen, al in mijn hoofd had dat ik misschien weer een nacht in een ander hostel moest slapen.. Werd ik wederom geholpen door een ander vriendelijk persoon, combinatie local/backpacker/sieradenverkoper/ alternatief. Omdat ik wel ongeveer wist waar het was, bleek uiteindelijk dat ik een straat verder moest zijn. Deze jongen nodigde mij uit voor een feest bij een local. Omdat ik hem wel aardig vond, maar ook een beetje vreemd, had ik wel gezegd dat hij mij kon ophalen, maar had ik ook weer niet zo goed gevoel over.. In ieder geval toen hij wegging ontmoette ik nog 2 andere mannen in 't hostel, ook combinatie alternatief/backpacker/sieradenverkopers, zij gingen veel om met 2 franse meiden. Zij vroegen mij mee om wat te gaan eten bij dezelfde plein waar de markt werd gehouden. Na een uur kwam de zelfde jongen die ik tegenkwam tijdens mijn zoektocht er bij zitten en kende hij de rest ook. Met z’n allen zijn we vervolgens naar het feest gaan.

Om even terug te komen op de combinatie alternatief/sieradenverkoper. In Otavalo zijn heel veel backpackers die zwerven van plek naar plek en soms voor een langere tijd ergens verblijven. Het feest was blijkbaar een trouwfeest van 2 mensen die meerdere dagen een feest hielden. Ook op dit feest waren heel veel backpackers/sieradenverkopers en muzikanten.. Iedereen danste en had heel veel lol, het regende wel heel hard, gelukkig was er een tent. Sommige deden zelfs hun schoenen en danste met blote voeten. Stiekem wilde ik dat ook wel, maar op een of andere manier vond ik het te vies en koud trouwens.. In ieder geval het was super gaaf, om een local feest mee te maken!

De eerste echte dag in Otavalo ben ik een waterval gaan bezoeken, daar was ook een grotje, waar je in kon kruipen.. De uitzicht was vervolgens super gaaf! Vervolgens heb ik een paar uur rond gelopen... Daarnaast wilde ik ook graag een meer bezoeken, maar wist niet zo goed hoe. Er rijden namelijk niet veel bussen rondom Otavalo. Toen ik de buschauffeur van de touringcar bus vroeg waar ik precies moest zijn voor de bus die me weer naar het centrum zou brengen, vroeg hij aan mee of ik gratis met de groep mee wilde. Ik mocht voorin de bus zitten naast de chauffeur. Enorm aardige man en daarnaast ook erg goed voor mijn spaans en als klap op de vuurpijl gingen we ook een meer bezoeken! Later kwam ik achter dat de bus speciaal gereserveerd was voor een familie! Super aardig dat ik mee mocht, toen we de meer hadden bezocht was de buschauffeur zo vriendelijk om me af te zetten bij een stadje, waar ik makkelijk de bus terug naar Otavalo kon nemen! Super leuke ervaring!

De dag daarna wilde ik naar Quito, maar aangezien het maar een paar uur rijden was, besloot ik om in de ochtend een Conder park te bezoeken. Aangezien het in de lonely planet stond dat het alleen maandag gesloten was ging ik met goede moed heen. Toen ik aankwam, was het tot mijn verbazing gesloten.. Lonelyplanet verouderd erg snel en die van mij is 2 jaar oud. De Ecuadoriaanse dame, was zo vriendelijk om de eigenaar op te halen. Ik wist dat de eigenaar Nederlands was en stiekem had ik de hoop dat hij mij toch binnen zou laten. Het eerste wat hij vroeg waar ik vandaan kwam en toen hij hoorde dat ik ook uit Nederland kwam, mocht ik toch een kijkje nemen in het park! Vanuitdaar heb ik weer de taxi terug genomen. Het leek mij erg leuk om de tocht terug te wandelen, maar volgens hem zijn er in ‘t verleden vervelende dingen gebeurt.. Het is dus niet altijd overal veilig.

Vanuit Otavalo ben ik naar Quito gegaan! Een mega drukke stad en niet echt mijn meest favoriete stad. De eeste nacht ben ik met een Australische meid, Argetijnse jongen en een stel uit Argetinie dit op dit moment in Quito woont uiteten gegaan bij een restaurant met een fantastisch uitzicht over de stad en ook nog eens betaalbaar! De eerste keer dat ik met 3 andere backpackers van het hostel ‘s middags in een bus stapte was wel een belevenis opzich! Aangezien het zo enorm druk is op bepaalde tijden, wordt er aan alle kanten getrokken en geduwd. Eigenlijk kon ik de bus niet in, maar werd ik door de deuren naar binnen gesleept. Een eerste keer was wel leuk, maar de keren daarna iets minder. Daarnaast moet je erg goed uitkijkien dat je niet beroofd wordt.. Woensdag was ladiesnight! Dat betekend gratis drinken voor de meiden tot elf uur en de mannen moeten entrée betalen. In Colombia ben ik niet zoveel Nederlands tegen gekomen, maar het hostel waar ik nu inzat stikte van de Nederlandse meiden.. Met een andere Amerikaanse meid en 3 Duiste meiden die we tegen kwamen was het een super geslaagde avond... Aangezien Quito niet echt mijn stad is en de vibe in het hostel niet super vond, ben ik twee dagen eerder naar een ander plek gegaan, genaamd Latacunga, waar je super mooie wandelingen kan maken!

In het hostel in Latacunga, ontmoet ik 2 super leuke meiden uit Japan, die al 15 jaar in New York wonen. Met hun ben ik de daarop volgende dagen meegegaan naar de bergen. De eerste dag zouden we een wandeling maken van ongeveer 6 uur. Het startpunt was de Quilotoa meer, echt een super mooie meer gelegen in de Bergen. Helaas was dit het startpunt en niet het eindpunt. Vervolgens gingen we op pad met een routebeschrijving. Drie meiden een papier met routebeschrijving, is niet een erg goede combinatie… Halverwege de rit, vanuit het niets stond er ook opeens een Ecuadoriaanse jongen van ongeveer 14 jaar voor ons.. Geen idee wat hij wilde, opeens was hij ook weer weg. Vervolgens waren we dus verdwaald en hadden we geen idee of we nou terug moesten of verder moesten lopen. Vanuit 500 meter afstand schreeuwde een local (vrouw) dat we naar haar toe moesten komen. Zij was natuurlijk wel bereid om ons de beschrijving te geven, in ruil voor geld… Uiteindelijk heeft ze ons wel de goede kant op gestuurd. Veel andere backpackers kwamen we niet tegen.. Uiteindelijk waren we ruim voor het donker aangekomen.. Koud bier vinden was onmogelijk in het dorp, daar doen ze niet aan. Ze drinken het liever warm, uiteindelijk kwamen we achter dat in ons hostel een fles rode wijn niet zo duur was. De volgende dag gingen we weer met frisse moed en een route beschrijving op pad.. Deze keer liet echter de routebeschrijving ons in de steek. Aangezien we elke keer dat we een local tegenkwam werd verteld dat we de goede kant op liepen hebben we onze weg maar vervolgd.. Uiteindelijk bleek dit juist te zijn en 6 uur later kwamen we aan in het volgende dorpje. We dachten dat we de enige in het hostel zouden zijn, maar uiteindelijk kwam er nog een groep Canadezen aan in het hostel. Het eten was heerlijk en interessant om de verhalen van de Canadezen te horen.. De volgende nacht was het alleen mogelijk om 2 uur of 3 uur ‘s nachts de bus te nemen naar Banos! Met de Japanse meiden ben ik naar Banos gegaan.

Kort even over Banos, gelegen in het midden van Ecuador. Een stadje met uitzicht op een waterval, omgeven bij bergen... Volop outdoor activiteiten en ook niet geheel onbelangrijk uitgaansgelegenheden. In Colombia zei iedereen je moet naar Banos. En in Ecuador zei iedereen het wordt echt overgewaardeerd. Ik ben nu in middels al een week in Banos. Voordat ik in Ecuador was, had ik ingepland dat ik hier 2 weken zou verblijven. Om Spaans te leren in de ochtend en ‘s middags te gaan paardrijden. Om een lang verhaal kort te maken, I love Banos!! Alles op gebied van outdoor activiteiten is hier, overdag en ‘s nachts kan je hier rond lopen. De restaurants zijn super goed en de bevolking enorm vriendelijk. Paardrijden zonder ervaring in de bergen en dit 8 jaar niet te hebben gedaan is niet zo heel goed plan. Maar beter zelfs, ik heb vrijwilligerswerk gevonden voor 2 weken!! Geheel toevallig was ik op zoek naar een taalschool. Toen ik een school niet kon vinden, wat wederom in de lonely planet stond vermeld.. Vertelde ze mij over de naschoolse activiteiten die ze voor kinderen vanaf 6 tot en met ongeveer 13 organiseren. Wat ik tevens ook nog ‘ s middags is. Perfect dus! Aangezien mijn reisverhaal wel erg lang wordt nu, beschrijf ik mijn 2 weken in Banos in het volgende reisverhaal!

Op dit moment hoor ik zojuist van de tsunami in Chili en horen we ook dat het eventueel de kust van Ecuador kan bereiken. Op dit moment ben ik in t midden van Ecuador, dus jullie hoeven je geen zorgen te maken. Wel ben ik van plan om over een week naar de kust te gaan. Maar zal ik nauwlettend het nieuws volgen en eventueel mijn reisplan aanpassen!

Liefs Judith

  • 02 April 2014 - 08:34

    Loes:

    Zo Judith, wat een avonturen! Je maakt heel wat mee daar. Veel plezier nog in Banos! Ik ben benieuwd naar je volgende reisverslag.

    Groetjes Loes!

  • 02 April 2014 - 10:31

    Aafke:

    hey Juud,

    Klinkt weer allemaal super gaaf! Mooie en bijzondere avonturen en zo te lezen geniet je volop!
    blijf genieten

    liefs Aaf

  • 02 April 2014 - 13:10

    Esther:

    Juud,

    Wat weer een belevenissen! Leuk dat je het zo naar je zin hebt.
    Geniet er nog van.

    Liefs Esther

  • 02 April 2014 - 20:46

    Mama:

    Hoy Judith,

    Wat een belevenissen en dat in 2 maanden tijd. volgens mij heb je de spaak weer helemaal te pakken. We zien elkaar gauw. heb er zin in.

    liefs mama

  • 09 April 2014 - 22:37

    Hesther:

    Dacht weer eens even kijken hoe het met Judith gaat en zo te lezen heel goed! Leuk! Veel plezier nog of kom je al bijna weer naar huis?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 24 Dec. 2008
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 34710

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 08 Mei 2014

Estudiar Espanol!!

15 Oktober 2009 - 01 April 2010

Stage in Suriname

30 Januari 2009 - 03 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: